8-9-2018

“Heren 1 herkenbaar voor heel Victoria”

Met een vernieuwd team, een nieuwe coach en een geheel nieuwe staf begint Heren 1 van Victoria zondag 9 september aan het seizoen in de Overgangsklasse.

Het team heeft een turbulente zomer achter de rug. Het (net) niet halen van de Promotieklasse had flinke gevolgen. Niet alleen sportief, maar ook voor de samenstelling van de spelersgroep.

"Een flink aantal jongens heeft andere keuzes gemaakt en hockeyt niet meer in Heren 1”, zegt coach Eelko van Roon. "Gelukkig hebben we na die inderdaad roerige maanden een mooie groep mannen bij elkaar. Nu moeten we de rug rechten en laten zien aan de supporters wat we waard zijn.”

De grootste verandering zit in de spelersgroep. Eelko: "We hebben tien nieuwe spelers op een groep van 22. Waar we trots op mogen zijn is dat van deze tien er vier uit eigen jeugd komen.” Ook de staf is in zijn geheel nieuw, met Tijs Roozendaal als assistent trainer/coach, Stefan van der Ree als tweede assistent, Frederique van Oss als manager, Karel Gerbers als videoman en Van Roon zelf als coach.
Eelko: "We zijn bezig met een omslag in hoe wij als Heren 1 in de club staan, hoe we zelf op het trainingsveld staan (bewust trainen) en met welke uitstraling we op zondag aan het spelen zijn.”

Hoe stel je eigenlijk zo’n compleet nieuw team samen? Worden veel spelers benaderd of melden die zich spontaan?

Eelko: "Bij een club als Victoria komen er natuurlijk flink wat aanmeldingen, maar niet altijd van het niveau dat we zoeken. We geven dit seizoen de eigen jeugd voorrang. Zo hebben we vier spelers van JA1 van vorig seizoen in de selectie opgenomen. En we praten veel met de spelers of zij jongens kennen die passen in het plaatje dat wij graag zien. Belangrijkste is dat elke speler graag voor ons wil spelen, maximaal inzet toont en zich betrokken opstelt. Spelers die hier alleen willen spelen, omdat ze nergens anders terecht kunnen, willen wij niet meer.”

Wat zijn de verwachtingen/doelstellingen voor dit seizoen? Wanneer ben je tevreden?

Eelko: "Wij hebben een prestatiedoelstelling en een ontwikkeldoelstelling. Qua prestaties is het duidelijk: wij willen spelen voor plek 1 of 2. De ontwikkeldoelstelling ligt op individueel vlak. Wij willen graag dat iedereen beter is geworden aan het einde van het seizoen. Dat klinkt logisch en misschien wat suf, maar is soms lastig te bereiken. Elk individu heeft een andere benadering of ondersteuning nodig om zijn ambities in te vullen.”

Waarom moet elk lid van Victoria een keertje bij jouw team kijken komend seizoen?

Eelko: "Heren 1 is herkenbaar geworden voor de club. We hebben zeven jeugdtrainers binnen Heren 1, veel spelers die uit eigen jeugd zijn doorgestroomd en we willen graag spelen zoals elk jeugdteam van Victoria speelt: aanvallend, dynamisch en creatief. Daarbij willen we laten zien dat we trots zijn om Victoria te mogen vertegenwoordigen als vlaggenschip.”