28-3-2022

Vertrek Jong Oekraïne uit Rotterdam

Sportvereniging Victoria uit Rotterdam heeft haar deuren opengezet voor de opvang van het dames hockeyteam Jong Oekraïne. Het team (zo’n 20 meisjes tussen 12 en 20 jaar) is ruim twee weken geleden Oekraïne ontvlucht en op 14 maart aangekomen in Rotterdam. In de dagen daarna zijn familieleden of anderszins bij het team betrokkenen met hun gezin gearriveerd. Het team en de begeleiding hebben huisvesting gekregen in het clubhuis. Voor de nagereisde Oekraïners is andere huisvesting gevonden.

Voor Victoria is de primaire zorg steeds uitgegaan naar het welzijn van de jonge groep kinderen, waaronder 15 minderjarige vluchtelingen, en het garanderen van een veilig verblijf. Een grote groep vrijwilligers (leden van Victoria) is dag en nacht betrokken bij de opvang van het team en zorgt voor een uitgebreid vangnet aan zorg en hulp. Eten en drinken is geregeld in samenwerking met bedrijven en organisaties uit de buurt. Voor de nodige afleiding maakt de groep volop gebruik van alle faciliteiten van Victoria. Daarnaast is er in de afgelopen weken naast ‘bed-bad-brood’ ook gerealiseerd dat de jonge kinderen uit de groep naar school konden gaan en zijn er Engelse en Nederlandse lessen verzorgd.

De afgelopen dagen is Victoria (in samenwerking met de gemeente Rotterdam en enkele betrokken instanties) gestart met het formaliseren van het verblijf van het team en de mensen om hen heen in Rotterdam. Zo kunnen zij gebruikmaken van overheidsvoorzieningen. Hiervoor zou de gehele groep maandag 28 maart worden ingeschreven.
Hierover is een verschil van inzicht ontstaan met de Oekraïense bondscoach (gesteund door de voorzitter van de Oekraïense bond). Tot onze spijt heeft de bondscoach eenzijdig besloten en zonder hierin Victoria te kennen niet langer gebruik te maken van de opvang bij Victoria en is het team zondagochtend vertrokken naar Reeuwijk. Enkele betrokkenen hebben anders besloten en verblijven voorlopig nog bij ons.

We betreuren de gang van zaken ten zeerste. Natuurlijk is de groep nog steeds welkom om bij Victoria te zijn – ondanks de ontstane situatie. Mocht de situatie veranderen, dan horen jullie dat van ons. Ook laten we op korte termijn weten hoe we de donaties en aangeboden hulp van de afgelopen tijd ten volle kunnen inzetten.