26-6-2022

Jongens B1 tweede van Nederland

Victoria jongens B1 is gisteren tweede van Nederland geworden. In de finale van het NK was Schaerwijde JB1 sterker. Het team uit Zeist won met 4-1.

Honderden fans waren afgereisd naar het hockeycomplex van Kampong om de wedstrijd live te zien. De ploeg van Stefan van der Ree en Willem Biezemans speelde sterk en overtuigend, maar Schaerwijde was effectiever in de afronding. Lees hieronder het verslag van de wedstrijd door Olivier Sluijters namens jongens B1:

"Je voelde de spanning bij iedereen. We hadden vooraf afgesproken niks anders of nieuws te doen. Gewoon doen waar we het beste in zijn, zo zouden we de wedstrijd winnen. Het publiek was ook geweldig. Van jonge D’tjes tot oud landskampioenen, iedereen kwam kijken.

Toen de wedstrijd begon was een groot deel van de spanning er wel af, we waren begonnen. Kwart 1 ging het heel gelijk op en hadden we veel balbezit. We hadden goed overwicht en gaven nauwelijks iets weg. Zelf wisten we ook weinig te creëren, 0-0.

Het tweede kwart gingen we met veel energie in, maar rond de 12e minuut viel dan toch de eerste goal. Een prachtige bal en tip- in van de spits van Schaerweijde. 0-1. Daarna gingen we vol in de aanval. Waaruit kort daarna een corner voor ons volgde. Deze werd mooi gestopt en in de rebound wist de keeper hem ook te pakken.

We gingen de rust in met een 0-1 achterstand. We geloofden erin, 0-1 trek je zo recht. Schaerweijde was fel. Op sommige vlakken wat té fel. Maar we deden zeker niet onder. We hadden veel balbezit maar kwamen lastig door de ijzersterke verdediging. In de tweede helft viel de 2-0, die achteraf eigenlijk afgekeurd moest worden voor stickafhouden. Daarop volgde de 3-0, een onhoudbare backhand.

Maar we gaven niet op. Meteen na de goal gingen we weer knallen en scoorden we de 3-1. We wisten nog 2 corners te halen. De eerste corner werd verkeerd aangegeven maar door wat vallende bescherming die het spel hinderde werd een nieuwe corner gegeven. Deze werd helaas ook niet benut. Niet lang daarna werd de laatste goal gescoord. De rebound na een schot van de spits van Schaerweijde werd benut: 4-1.

Maar, opgeven doen we niet. Wij bleven strijden tot de laatste minuut en wisten nóg een corner te versieren. Deze werd helaas gestopt en in de rebound niet aangenomen. Kort daarna werd er afgefloten.

Schaerwijde wist de kansen die ze hadden goed af te maken, maar 4-1 is naar mijn mening geen goede afspiegeling van de wedstrijd. We deden zeker niet onder, maar zij maakten het goed af. De kansen waren wel meer in het voordeel van Schaerwijde, en zij waren de betere ploeg. Een terechte overwinning naar mijn mening. Maar desondanks super trots op ons team, tweede van Nederland is niet niks.

Alle fans toeschouwers en kijkers van de livestream: heel erg bedankt voor jullie support!"