Duurzaamheid

Victoria heeft duurzaamheid hoog in het vaandel. Want sporten mag niet ten koste gaan van het milieu. Ondanks dat de faciliteiten al enkele tientallen jaren oud zijn en de financiële middelen beperkt, heeft Victoria de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in de duurzaamheid van het complex. Hiermee loopt Victoria voorop en is een van de meest groene verenigingen van Nederland.

Waterbesparing, zonnepanelen, ledverlichting

Sportverenigingen belasten het milieu voornamelijk door het verbruik van water voor het besproeien van velden en energie voor verlichting van het complex en verwarming van de hockeyhal en de kantine. De afgelopen vier jaar heeft de club daarom geïnvesteerd in de aanleg van een waterput waaruit we zowel de hockey- als de tennisvelden besproeien. Daarmee besparen we duizenden kubieke meters leidingwater per jaar.
Ook de verlichting is aangepakt. Door alle lampen en lichtmasten op het gehele complex te voorzien van ledlampen verbruiken we duizenden kilowattuur minder elektriciteit. En de stroom die we nog nodig hebben, wekken we voor een groot deel zelf op dankzij de honderd zonnepanelen die we op het dak van de hockeyhal hebben geplaatst.
Om ook het gasverbruik te verminderen is de hockeyhal voorzien van isolatie aan de buitenkant.

Het zijn mooie stappen maar we zijn er nog niet. Victoria heeft de wens om het complex verder te verduurzamen en daarmee bij te dragen aan de Rotterdamse en Nederlandse klimaatdoelstellingen.